16, 17, 18 september. Adirondack. Lake Pleasant, State New York.

20 september 2019 - Speculator, New York, Verenigde Staten

Maandag 16 september,  van Nyack naar Lake Pleasant.

Het duurt even voor we op pad kunnen gaan naar Lake Pleasant, Maxine wil nog even met me naar een arts en craftwinkel, even alles kopen wat we nodig hebben om te papier macheeen. Een geweldige winkel, heel groot, ik zou hier uren rond kunnen lopen, maar we hebben een beetje haast.

De reis zal iets meer dan vier uur duren. Halverwege stoppen we voor een kop koffie en Howy voert een uur lang een telefoongesprek voor zijn werk. Tijd voor ons om er rond te kijken en maar vooral ook om te spelen. Er is een kinderspeelplaats met muziek instrumenten.

16/9 Don I love NY16/9 Speelplaats Don

16/9 speelplaats Don trommels

Als we verder rijden zien we borden die naar Amsterdam wijzen. Dan kun je toch niet gewoon door rijden, We gaan even stoppen en rond wandelen.

16/9 Amsterdam US16/9 Welcom Amsterdam US16/9 Amsterdam library

16/9 welcome City of Amsterdam

Na Amsterdam wordt het snel donker en helaas, als we het huisje aan Lake Pleasant gevonden hebben, is het donker. Maar wat we zien is prachtig. Een houten huisje met uitzicht op het meer. Boven is een slaapkamer, maar voor Don en mij is er buiten, een klein stukje lopen een buitenhuisje. Er is alleen een bed, een paar kastjes en een kacheltje. Verderop een buiten wc, een droog wc, zoals we gewend zijn in Casa Velha. Er wordt gewaarschuwd dat er hier beren vrij rond lopen. We zijn dapper, we gaan er gewoon slapen, maar eerst eten. We hebben restjes van gister mee genomen. Uitstekende maaltijd.

16/9 log kitchen

16/9 log room

Dinsdag 17 september.

Als ik mijn ogen open doe, is het eerste wat ik zie, een prachtig zicht op een enorm meer. Nog wat lichte mist erboven, maar de zon probeert er al doorheen te prikken. Ik sta op en zie op het terrasje ervoor, hoera geen beer, maar een kleine chipmunk.

17/9 Uitzicht ontwaken

17/9 chipmunk

Een wangzakeekhoorn of aardeekhoorn, zo schijnt hij in Nederland te heten.

Het wordt heel mooi weer. Warm zelfs. Ik wandel rond over het land en naar het meer, omdat ik denk dat iedereen nog slaapt, maar als ik terug kom heeft Howy de koffie al klaar. Er is een klein open huisje bijna aan het meer, een mooie tafel erbij. Een ideale plek om te gaan papier macheeen en dat gaan Maxine en ik doen. We hebben stokken gevonden die we erbij gaan gebruiken.

Meernuisje PmMeerhuisje Maxine ik

Howy pakt een surfboard en gaat het meer op. Even later doet Don dat ook. Er staat wel wat wind, maar ze gaan er toch ver mee het meer op. Howy zie ik er op staan, Don blijft lekker zitten.

Howy17/9 Don surf

17/9 meer Howy Don

We willen iets meer van de omgeving zien en als het papier machee kan gaan drogen, wandelen Howy, Don en ik, richting een mogelijk dorp. Dat blijkt toch te ver. Aan het meer staan leuke huizen, veel hout, typisch Amerikaans naar mijn idee, met enorme stukken grond erbij, allemaal private, we kunnen nergens bij het meer komen.

Thuis gaat Don koken, Maxine en ik doen een tweede laag over de papier-maché en de avond genieten we van een Bob Dylanfilm.

Woensdag 18 september

De buiten wc achter ons kleine huisje bevalt prima, hoewel niet in de nacht in verband met de beren. Die middag in het toeristen informatie centrum lezen we wat je moet doen als je een beer tegenkomt. 1 Loop langzaam achteruit, niet wegrennen. Blijf naar de beer kijken.    2 Maak jezelf groter, trek je jas of je trui omhoog, armen wijd. 3 Als je kinderen bij je hebt, roep ze bij je, laat ze niet wegrennen.

DEE335CB-A845-4262-9109-F222461AF372

Het is wat frisser vandaag. Maar volgens het weerbericht kunnen we morgen een warme dag verwachten. Maxine en ik kunnen al schilderen. De papier-maché werken zijn droog en stevig genoeg. We schuiven een tafel in de zon. Heerlijk.

Later rijden we naar het dorp, Speculator. Klein dorp, 300 inwoners. Boodschappen en waterschoenen. Maar ook, informatie over de omgeving, waar kunnen we wandelen. Dat lukt, we vinden een prachtige tocht, door het bos, langs een wilde rivier, langs watervallen. Als ik twijfel of ik een enorme steen op durf om een waterval te zien, zit er een aardige man bovenop die me moed in praat. Vriendelijkheid en hulpvaardigheid zien we hier overvloedig. Hi, how are you? Can I help you? Have a good day.

B564F718-61BF-4850-BA5D-C0D07AA8DB43F25EF294-1672-4912-8273-5738561B90C6F5624214-0065-40A5-BC6C-F684FE40167E536ED1EC-D77C-4CBB-8E8B-B910877A389A116377AF-CFF9-45D2-A729-62239D80C5B8

D47D185C-C67F-400F-962C-751AF40E0403

Het wordt een heel bijzondere wandeling, waarbij ik natuurlijk veel meer foto’s maak dan ik hier laat zien.

Maar ‘s avonds wordt het lekker warm in ons kleine buitenhuisje.

Huisje buitenKachel huisje buiten

Donderdag 19 september

Howard en Don gaan samen naar Speculator. Ze vinden een charity-shop en Don koopt een heleboel, omdat het zo goedkoop is. Of dat allemaal in ons kleine koffertje kan, we zullen zien wat we hier laten of een koffer bij kopen. Maar ze hebben ook waterschoenen en wij gaan met de kajakken het meer op. Wat een geweldig weer voor zo’n tocht.

Tin kajakTin kajak 2Don kajak 2Don kajak

Het is prachtig weer en heel rustig op het meer. We roeien een eind, tot de brug, dan naar de overkant en langzaam terug. Er is vrijwel geen wind, we varen door een spiegelend watervlak. Af en toe zien we grote vogels, Don ziet een vis die een meter boven het water uit springt. Ik mis dit bijzonders. We hebben de zwemvesten aan, maar dat is eigenlijk onzin. Don doet hem dan ook uit en verliest hem later als hij bij het terug gaan vast komt te zitten in de modder. Howard haalt het vest later op.

Howy kajakKampvuur 2

Kampvuur

Laatste avond hier, kampvuurtje met marsmellows, ja hoor, dat hoort er bij, toch?   Morgen vroeg op, dan gaan we terug naar Nyack en Don wordt 72.

1. Trudy:
    20 september 2019
    Don Van Harte Gefeliciteerd vanuit Portugal. Wij hebben hier vandaag wat regen gehad Hiep hiep Hoera voor de regen en voor Don.
  2. Annejet:
    21 september 2019
    Wat een prachtige reis maken jullie! Ik lees de verslagen met veel plezier. Lang zal Don leven, hieperdepiep hoeraaaaaa!
  3. Tineke Smit:
    21 september 2019
    Dank je wel. Ik geef het door aan Don. Vanavond zijn we hier uit eten gegaan, en naar een concert. Leuk.
    Liefs van ons beiden