De reis van Puno naar Cusco

4 februari 2014 - Ollantaytambo, Peru

Zondag 2 februari

De bus waarmee we naar Cusco gingen was er een van wonderperu. Dat hield in dat hij niet in een keer door zou rijden maar een toeristische route met gids en vijf stops met een ervan een lunch, alles bij de prijs inbegrepen. Er stond een grote bus voor, helaas, maar tien mensen. Dom ook, om op deze dag Puno te verlaten, waar een groot feest werd voorbereid. We zagen om 8 uur al langs de weg mensen die zich mooi aankleedden en zich met muziekinstrumenten klaar maakten voor het feest. Van heinde en ver komen mensen op dit feest af, dat nog meer dan een week door zal gaan. Wij gingen met moeite weg.

De reis was echter heel mooi. De zon scheen en bij de eerste stop bezochten we een leuk museum met informatie over de Inca resten in dit gebied. Verderop was een piramide, waar alleen de onderste lagen intact waren. De gids liet ons een opening zien en vertelde dat er eens een kind in was gegaan. Het kind is nooit meer terug gekomen. Vervolgens zei hij ons dat we er in konden gaan en een stuk verder zou je weer boven kunnen komen. Even stil, wie durft? Een Fransman en ik durfden. Don wilde ook, maar toen ik erin was riep ik tegen hem dat hij vast zou komen te zitten. Hij is redelijk afgevallen, maar dit was wel heel smal. Nadat het na enige tijd nog steeds pikdonker was, bedacht de Fransman dat hij zijn telefoon bij zich had, zo wurmden we ons met een beetje licht door de tunnel, maar ik was blij toen ik wat licht zag en voor mij de Fransman die ik een tijdlang alleen maar kon horen. Zo hebben de Inca's dat ook gedaan, ik was voor even een Inca. Zie foto. De groep stond gespannen te wachten bij de uitgang.

We zijn in het Andesgebergte. Bergen met ijskappen te zien. In Santa Rosa wandelen we rond, 4000 m hoog. We eten in Sicuami, eenvoudig, maar de Peruaanse keuken is goed. Maissoep is lekker, vis of kip kun je altijd kiezen en ook vegetarisch is er altijd.

Om nog iets van Cusco te zien wordt het te laat. We komen er aan in het donker. Toch maken we nog even een avondwandeling en het is overweldigend. Wat is Cusco een prachtige stad. We zitten in een hotel vlakbij de Plaza de Armas. Foto.

ik schrijf dit 4 februari in Ollantaytambo, bij het station. We willen met de trein naar Aqua caliente, om morgen naar Machu Pichu te gaan. De trein gaat echter een uur later dan gepland want er liggen rotsblokken op de rails horen we. Maar er is een café met Wifi, dus ik vermaak me uitstekend. We zitten aan de straat, met allemaal kraampjes. Het is inmiddels donker, Don heeft met Larry geskypt, jullie liggen allemaal te slapen, denk ik, in Nederland is het bijna een uur in de nacht. Wij gaan nog even iets eten.

Een dag Cusco en de reis hierheen zal ik nog beschrijven. Het lukt nu wel om veel foto's toe te voegen. Gezien?

1. Flip van der Enden:
    5 februari 2014
    jaloers..
  2. Stijn:
    5 februari 2014
    Mooi mam! Op naar Machu Picchu, spannend! Gaan jullie lopen?