Een dag in en om Cusco en de reis naar Aquas Caliente

6 februari 2014 - Aguas Calientes, Peru

Maandag 3 februari
Cuscodag. De ochtend liepen we zelf rond in de buurt van het hotel, in het achterhoofd dat we een charango willen kopen. Op de kaart zagen we "Danzas -folk dance" , misschien een buurt voor muziekwinkels. Dat was niet zo. Het gebouw was gesloten. Iemand stuurde ons naar een handicraft hal. Dan koop je toch weer mooie dingetjes. Nu een riem voor Don en een fluit. Maar geen charango.

Franciscus kwam in ons hotel en vertelde wat er verder nog voor ons geregeld was. Allereerst een lunch in ons hotel, daarna een toer door en rond Cusco, het Inkagebied. De tocht begon nog in Cusco! in het Koriancha en Santo Domingo. Koriancha verwijst naar de gouden tempel die hier stond van de Inca's. Toen de Spanjaarden kwamen hebben ze alle rijkdommen eruit gehaald. Er was heel veel goud, zelfs hele gouden muren. Op die plek werd een kerk en een klooster gebouwd, maar je ziet nog heel veel overblijfselen van de Inca's die verwerkt zijn in het gebouw.

De bus bracht ons daarna buiten de stad waar heel veel Incaplaatsen zijn. Sacsayhuaman, Qenko, Pukapukara en Tambomachay. Allemaal dichtbij Cusco, hoog tegen de berg op. Je had dus ook regelmatig een prachtig uitzicht over de stad. Terrassen, op ingenieuze manier gebouwd, ruïnes van de tempels, woonhuizen, opslagplaatsen. Het was vaak klimmen voor ons, maar het bleef de moeite waard. Iedere plek is heel verschillend en iedere keer verrassend mooi. Ik heb weer heel veel foto's gemaakt. Onze gids was Carlos, een bijzonder boeiende man, die ons iedere keer een prachtig verhaal vertelde.

De avond waren we te moe om nog iets te ondernemen. Vroeg naar bed, waar ik nog wel een stuk van dit reislog schreef.

Dinsdag 4 februari.
Een bus, wederom met gids, bracht ons van Cusco naar Ollantaytambo waar we de trein wilden nemen naar Aqua Caliente, Machu Picchu. Het reizen met zo'n bus is eerg leuk, want je zit nooit zo lang achter elkaar, er is steeds een reden om uit te stappen en weer iets nieuws te bekijken. Ons was aan geraden zo weinig mogelijk mee te nemen. Dat was wel slim, het was een gewone bus. Veel Peruanen, maar toch ook wat gringo's stapten in de bus.

Eerste stop, wc's en weer heel veel kraampjes.
 De tweede stop was Pisac, een enorme Inca ruïne. We leren steeds meer over de Inca's, iedere gids heeft zo zijn eigen dingen die hij of zij benadrukt. We krijgen ook steeds meer bewondering voor de dingen die zij konden.

In Pisac bleek ook een markt te zijn waar speciaal bijzonder zilverwerk te koop zou zijn. Don hoefde even geen winkeltjes meer, ik ging wel mee. Een grote winkel waar we allereerst uitleg kreeg hoe je echt zilver van nep kunt onderscheiden.
De lunch was inbegrepen, maar vlak voor we daarvoor uit zouden stappen vertelde de gids ons dat wij alleen in een ander restaurant zouden eten, dat had het reisbureau zo geboekt. Waarom of hoe zoiets gaat? Geen idee. We hebben heerlijk gegeten. Lunch in Peru is een volledige warme maaltijd.
In de bus zaten we naast twee Peruanen, waar Don een gezellig gesprek mee had. Cardinaal en Julia. Toen Don zijn fluit ging proberen had de buurman veel belangstelling. Later stapte hij de bus in met net zo'n fluit. Hij kon het aanblazen iets beter dan Don, maar was duidelijk ook een beginner. Samen zaten ze in de bus te oefenen. Het leek alsof niemand zich eraan stoorde.

Ollantaytambo, voor ons de laatste stop, want na het bekijken van de Inca ruïnes, zouden wij daar de trein nemen naar Aqua Caliente. Om deze ruïne goed te bekijken bleek een enorme klim. Alle terrassen omhoog waar de Inca's groente verbouwden.
Toen de bus verder ging, haalden wij onze bagage uit de bus, we hadden het meeste in Cusco achter gelaten,  en wandelden naar het station. Omdat we veel te vroeg voor de trein waren stopten we bij een terrasje, langs een heel hard stromend riviertje. Daarna weer een café bij het station, want het bleek dat de trein vertraging had, er lagen rotsblokken op de rails. Wifi in dit café, dus weer een stukje verder met dit verhaal.

In plaats van 6.30 uur, vertrok hij uiteindelijk om 8 uur.  In de trein kregen we thee en een cupcakeje. Bij de treinprijs inbegrepen. Maar het was donker, er was helemaal niets te zien. Jammer. In Aqua Caliente vonden we snel het hotel, vlakbij het station.

De foto's van deze dag komen morgen.