Van Amsterdam naar Lima

8 januari 2014

29 december vertrokken Don en ik naar Lima. Stijn, die nog tot 3 januari in Nederland zou blijven, bracht ons naar Schiphol.

in Lima stonden Jup en Oskar, een oom van Rocio, ons op te wachten. Ze moesten lang wachten, want het was een geweldig karwei om onze bagage te vinden, maar alles was er.

Inmiddels is het 8 januari en ik ben net dit reislog begonnen. Even een korte terugblik voor ik zal proberen dit regelmatig bij te houden.

in Lima logeerden we in het huis waar de moeder van Rocio woont, en nu ook Teresa, tante, Jup en Rocio met de meisjes! Ayla en Sofia  en op de verdieping erboven, de ooms Freddy met Amelia, Oskar met vrouw, dochter en kleindochter, de vader van Rocio. Een vol huis met gastvrije leuke mensen.

we wandelden door de buurt, deden boodschappen bij Minka's en de buurtkaart en bereiden ons voor op Ano Nuevo. Veel geel kopen, slingers, ballonnen en onderbroeken.

in de dagen na nieuwjaar bezochten we plaza mayor, museo Arte en Cultura Peruana, la Cathedrale maar ook Clinica Anglo Americana omdat de gezondheid van Don dat nodig had. Sinds suikerziekte bij hem is geconstateerd, voelt hij zich extreem moe, eet weinig en ziet slecht. Nieuwe medicijnen, het gaat beter. We maken nieuwe plannen.

5 januari

we nemen de bus naar Paracas. Een luxe bus en we genieten van het landschap waar we doorheen rijden. In Paracas hebben we een backpackershostal  geboekt, The Pacific. Wij hebben een kamer met koude douche aan de straat. We zijn dus bang voor veel lawaai, maar dat valt heel erg mee. De hele nacht is het helemaal stil.

maandag 6 januari zijn we vroeg wakker. We krijgen een eenvoudig ontbijt, prima en vertrekken voor de boottocht naar de Balestas eilanden. Er gaan heel veel bootjes. Het is geweldig. De gids komt naar ons toe en zegt dat wij, als we bij de eilanden zijn en langzaam gaan varen, helemaal voorin kunnen komen staan en dat blijkt heel fijn. Ik maak prachtige foto's van zeeleeuwen, pelikanen, maar vooral miljoenen Jan van Genten. Om daar allemaal zo dichtbij te komen, is fascinerend.

in de middag nemen we een taxi naar tambo Colorado. Ooit was dit een belangrijke plek van de inca's. Het schijnt een van de best bewaarde Inca overblijfselen te zijn. We zijn de enige bezoekers. De gids loopt aanvankelijk met ons mee, maar laat ons alleen door de vertrekken dwalen, wat bijna verdwalen wordt, het is een soort doolhof. Heel indrukwekkend. Op sommige plekken zie je de rode en gele verf, pigment, nog, waarmee de inca's hun verblijven decoreerden.

in de avond aten we samen een gebakken visje, aan de boulevard. Sinds Don minder eet, hebben we samen genoeg aan een gerecht, wat niet eens helemaal opgaat. Wel heerlijk. In het hotel wordt druk gebouwd. Van boardplaten moeten in no-time drie kamers bij gebouwd worden. Zuchtend van alle drukte loopt Miloesjka rond, maar helpt iedereen ook vrolijk.

Later verder, over de woestijntocht van dinsdag, vandaag reizen we door naar Ica.