Machu Picchu, Cusco en terug naar Lima

7 februari 2014 - Bellavista, Peru

Woensdag 5 februari
Om half acht hadden we afgesproken op de plaza, voor de bus naar Machu Picchu. Stijn schreef, gaan jullie lopen? Nee! We namen de bus. Onderweg zagen we dat het wel een hele mooie wandeling zal zijn geweest, maar met heel veel klimmen. Nog maar nauwelijks de bus uit, of het begon te regenen. Stevig. Don kocht een regenjas, ik had een plastic cape. Het was heel jammer, want het werd koud en door de regen durfde ik geen foto's te maken, bang om mijn toestel te verdrinken. Dat heb ik al een keer gedaan. Maar ondanks de regen, het was geweldig. Van alle Incaplaatsen die we gezien hebben, is dit verreweg de grootste. Heel veel terrassen, heel veel huizen. Tempelplekken. Afwateringsystemen. Weggetjes op plaatsen waarvan je niet snapt hoe ze dit hebben kunnen maken, zo steil langs de berg. Na het eerste deel met een gids, ongeveer twee uur,  konden we kiezen of we het voor gezien hielden, of nog een veel hogere berg op waar vandaan je naar een Incabrug kon. We waren kletsnat. Don kocht een paraplu, zodat ik foto's kon maken en we deden het laatste. Wat was ik blij dat we dat besloten, want dit was heel erg bijzonder. De regen werd wat minder en soms trok de mist op en had je ineens een geweldig uitzicht. Kijk maar naar de foto's, want ik kan het niet beschrijven, zo mooi.
Iedereen wordt er ook een beetje opgewonden van. We spraken met heel veel mensen. Japanners, Brazilianen, Zweden, Amerikanen, de gesprekken kwamen vanzelf op gang

Uiteindelijk toch naar beneden, daarna weer met de bus naar het dorp. In Aqua Caliente, wilden we die warme bronnen toch ook nog even zien. We hebben ze gezien, maar omdat we dachten dat we de trein terug zouden missen, gingen we er niet in. Die trein ging echter weer bijna twee uur later. Niet erg, de mensen die we in Machu Picchu hadden gesproken zagen we nu weer. Heel gezellig. In Ollantaytambo stond de bus te wachten, terug naar Cusco. Heel laat. Het duurde lang voor de hoteldeur open werd gemaakt toen we stonden te bellen.

Donderdag 6 februari
Onze laatste dag Cusco. Eigenlijk maar een halve dag, want om 3 uur zouden we terug vliegen naar Lima. Op onze "Boleta Turistico Del Cusco", een soort museumkaart voor Cusco, zagen we nog twee musea, die vlakbij ons hotel waren. Museo Municipal de Arte Contemporanea en Musea Historia Regional. Na alle archeologische vondsten en Spaanse religieuze kunst, was het heel fijn om nu Peruaanse moderne kunst te zien. Heel afwisselend. Een prachtig koloniaal gebouw, met grote galerijen en mooie binnenplaatsen waar de kunst leuk was geëxposeerd.

Het tweede museum was ook zo'n bijzonder koloniaal gebouw, maar daar is Cusco vol mee. Dit pand was eens het woonhuis van Incahistoricus, schrijver en dichter Garcilaso de la Vega.
Ook hier kwamen we mensen tegen die we gesproken hadden op de Machu Picchu. Jonge mensen uit Brazilië, die ons uitnodigden hen op te zoeken in Brazilië. Wij hen dus in Amsterdam.

Het werd tijd voor de terugvlucht naar Lima. Koffers ophalen, taxi zoeken en naar de luchthaven. Alles ging heerlijk vlot en Jup en Ayla haalden ons op in Lima. Jup heeft een auto gehuurd, dus in onze laatste dagen in Lima kunnen we nog wat uitstapjes doen en daar begonnen we meteen maar mee.
Nadat we Rocio, Sofia, Claudia en Teresa hadden begroet en bijgepraat hadden over onze avonturen, reden we naar Costa Verde waar Ayla heerlijk van de glijbaan kon en wij van zee, de mooie lucht en het heerlijke weer van Lima genoten. Lima 24 graden, Cusco maar 12 ofzo. En Nederland? We realiseren ons nu dat het niet lang meer duurt voor we naar die kou terug gaan. is het erg koud?

1. Roos:
    8 februari 2014
    Hoi Don en Tineke, Het valt mee hier met de kou. Voor ons althans. Voor jullie zal het wel tegenvallen straks. Laatste dagen regent het veel. Maar wij hebben van die heerlijke dingen: kachels. mmmm En glühwein. Helpt ook goed. Doe de groeten aan Joep en Rocio. Komen jullie samen terug? liefs Roos