Chivay en Canon del Colca

31 januari 2014 - Arequipa, Peru

Het is vrijdag 31 januari en we zitten in de bus van Arequipa naar Puno. Al ruim drie uur nu. Zo'n mooie luxe bus, waar je een broodje krijgt en koffie of thee. En waar Wifi is. We passeren net een heel groot meer, dat verwacht je niet in dit hoge berggebieden. Laguna, luguniilas ofzo, zie ik nu op de kaart. We zien, bergen, cactussen, lama's, vicunas en alpaca's. Geen dorpjes, geen mensen. De bus rijdt langzaam, de weg is erg bochtig.

maar ik wil terug naar dinsdag 28 januari.

Vroeg op, want we zouden om 8 uur opgehaald worden voor de Colca Canon tour die we hadden afgesproken. Dat werd bijna een uur later, niet erg. Zeventien toeristen, een gids Cécilia en een chauffeur, waarmee we twee dagen op zouden trekken. 6 Spanjaarden, 2 Peruanen, 2 Nieuw Zeelands zusjes, 3 Amerikanen, 1 Italiaan met zijn Braziliaanse vriendin en wij.

Een eerste stop wordt gemaakt zodat iedereen water kan kopen en cocabladeren, want we zullen binnenkort op bijna 5000 meter zitten en dan kunne last krijgen vN die hoogte. Cocabladeren kauwen is echt aan te raden en we krijgen instructie hoe je dat het beste kan doen. Het wordt een prachtige tocht. Een paar keer stoppen we voor de prachtige uitzichten, met de terrassen die al gemaakt zijn door de Inca's en in dit gebied ook in de tijd voor de Inca's. We stoppen ook als we een kudde lama's zien die gehoed worden door een herderin die direct met een lama naar de bus komt om de toeristen de gelegenheid te geven met haar op de foto te gaan en zo iets extra's te verdienen. De meeste mensen gunnen haar dat graag.

bij een andere stop zitten een paar vrouwen die hun handwerk verkopen. Het is allemaal prachtig en heel goedkoop. Dit is de laatste stop voor Chivay, waar we lunchen en vervolgens naar de verschillende hotels worden gebracht.

als je wil kun je in de middag mee naar warme bronnen, waar je een bad in kan nemen. Dat willen wij. Het water komt heel heet uit de rots, het is heerlijk. Boven het water is het koud. Dus rennen om erin te komen en na meer dan een uur, als je van die super-ouwe-wijvenvingertjes hebt, rennen om weer bij je kleren te komen.

we wandelen erna door het dorpje Chivay, waar een hele leuke markt is en de Peruanen, ondanks de kou, lekker op straat zitten te eten. Overdag is het heet hier, maar zodra de zon weg is, zakt de temperatuur naar 6 a 7 graden. Voor de avond is er weer een diner bedacht, nu met Peruaanse muziek. Het blijkt echter een Chileense groep te zijn! maar erg goed. Weer een warme mAltijd is voor ons echter teveel. Peruanen doen dat. Twee complete warme maaltijden op een dag. Wij genieten van de muziek.

woensdag 29 januari, moeten we al om 6.15 uur klaar zitten voor de tocht naar het dal van de condors. Cruz del Condor in de Canon del Colca. Het busje rijdt gelukkig langzaam, stopt vaak, want het is zo mooi. Ik kan dit niet goed beschrijven. Gelukkig is het me gisteravond gelukt om een aantal foto's te plaatsen, kijk maar.

Aan het eind van de tocht, is het condor dal en waarachtig, we zien een paar condors . Een grote, maar helaas heel even en een paar kleinere. Prachtig hoe deze vogels zeilen tussen de bergen. Indrukwekkend. Op de terugweg kopen we weer wat prachtig handwerk en proeven we de vruchten van de cactussen die hier groeien, zuur maar erg lekker.

terug naar Chivay, nog even tijd om rond te lopen en voldoende voor Don om een nieuwe hoed te kopen. Daarna weer een prachtige tocht terug naar Arequipa.

Inmiddels hoop ik dat we bijna in Puna zijn. We zitten inmiddels 4 1/2 uur in de bus. Ik ga stoppen met schrijven, het verslag van de leuke dag Arequipa die we gister hadden, bewaar ik nog even.

Hoe gaat het met jullie? Liefs uit Peru.