Lima Arequipa

27 januari 2014 - Arequipa, Peru

Dinsdag 27 januari

Na een paar rustige dagen in Lima, bij avuela Claudia, tia Teresa, Jup, Rocio, Ayla en Claudia, zijn we maandagavond naar Arequipa gevlogen. In Lima hebben we via een reisbureautje de vlucht geboekt en een leuke route uitgestippeld. Tot nu toe hadden we alles zelf geregeld, maar nu was wat hulp wel erg gewenst. We willen nog zoveel zien.

Vanmorgen wakker geworden in een licht, zonnig Arequipa, waar we in het donker gisteravond nog weinig van gezien hadden. De ontbijtzaal is boven en het eerste dat we daar zijn, zijn besneeuwde bergtoppen in de verte. Prachtig.

We hadden  afgesproken met Veronica, om 10 uur voor de kathedraal. Veronica is een meisje dat Navajo had ontmoet toen hij zijn grote reis maakte. Ze woont in Arequipa en is reisleidster in het klooster van Santa Cathalina. Maar eerst moesten we op zoek naar een farmacie, want Don heeft veel te weinig suikermedicijnen mee genomen uit Lima. En we weten nu hoe hard hij die nodig heeft. Drie farmacieën zonder succes. Een verzoek naar Jup. Hoe komen die pillen naar Arequipa. Jup bedacht, de bus. Wie weet, Cruz del Sur.

Terwijl we wachten op Veronica, in de zon voor de kathedraal, werden we geïnterviewd door twee jonge Peruanen die Engels aan het leren waren en het interview opnamen. Veronica kwam en na een kopje koffie wandelden we met haar naar een aantal plaatsen die niet voorkwamen op het lijstje van de tour die we donderdag hebben afgesproken. Casa del Moral, een prachtig 18e eeuws woonhuis met bijzondere schilderijen en meubels.

Ernaast is de universiteit, waar we bij de kunstafdeling binnen kwamen, eindelijk ook WA moderne kunst. Leuke dingen, maar indrukwekkend was vooral het gebouw. Opvallend is dat alle gebouwen heel licht zijn en ik had in de gids gelezen dat de reden is dat alles gebouwd is van witte vulkanische steen. Daarom wordt het ook wel de witte stad genoemd. Toeknik dat vertelde aan Veronica, lachte ze en zei, ja, de Spanjaarden noemden het om die reden de witte stad, de Peruanen noemden het de witte stad omdat er zoveel Spanjaarden woonden.

In het museo Santuarios Andimos de la Universidad Catolica de Santa Maria zagen we de mummies van de kinderoffers die de de Inca's brachten op de berg. Gruwelijk , is je eerste reactie als je dit hoort, maar na alle informatie over de situatie en de context, ga je er genuanceerder naar kijken. Hoe dan? Misschien voeg ik dit later in, nu ben ik te moe.

We namen voor even afscheid van Veronica, Zij moest werken en wij wilden een broodje. Dat vonden we tegenover Iglesia de la Compania. Ook weer zoiets heel bijzonders. Een jezuietenkerk die al gebouwd werd in de 16e en 17e eeuw.

Om 5 uur troffen we Veronica weer. Met haar probeerden we nog een paar farmacieën Helaas. Het is hier niet te krijgen. Ze nodigde ons uit bij haar thuis en dat was erg leuk. Zo troffen we ook haar Ierse man Patrick. Het werd een hele gezellige avond waarin we de Peruaanse politiek bespraken, alle reizen die Veronica en Patrick hebben gemaakt en heel veel meer.

Morgen vroeg op, we gaan naar de Canon de Colca. Overmorgen komen we terug in Arequipa.

ik zou graag nog wat foto's toevoegen, maar vrees dat dat niet lukt. De Wifi is weer heel zwak in het hotel.

1. Stijn:
    28 januari 2014
    Prachtig! De valle de colca heb ik ook bezocht toen! was het weer helemaal kwijt, fantastische wandeling, ik heb daar ook overnacht. Have fun!