Van Ica naar Lima

12 januari 2014 - Ica, Peru

10 januari namen we de bus van Cruz el Sur opnieuw terug naar Lima. We hadden geluk, we konden opnieuw boven, helemaal vooraan zitten vanwaar je een geweldig uitzicht hebt. Aan de ene kant vooral veel zandduinen, aan de andere kant heel veel de oceaan. Kleine dorpjes, af en toe een wat grotere, met veel ingestorte huizen, nog steeds van de aardbeving  15 augustus 2007, die vooral Pisco hevig trof, maar ook Ica voor een groot deel verwoestte. De reis verliep vlot. We kregen nog een sandwich en drinken onderweg. Het is een heerlijke manier om te reizen. In Lima was Ayla weer heel blij ons te zien, maar ook Jup, Rocio, Claudia en Teresa verwelkomden ons opnieuw hartelijk.

11 januari zochten we de kapster, die Don op 1 januari van Papa Noël opnieuw Don had geknipt, op om ook mij te knippen. Een goede kapster, die Don ook nog schoor en zijn haar nog wat korter maakte. Ze was lang bezig, we waren allebei heel tevreden en ze vroeg alleen 17 sol. Dat is ongeveer €5. We gaven dus wat meer.

we boekten met Teresa een vliegtuig naar Chiclayo, in het Noorden waar we maandag met de hele familie naar toe willen, op bezoek bij andere familie. We betaalden bij de bank en wij namen een taxi naar het centrum. La Cathedrale wilden we zien en de spannende bustocht, hoog de berg christobal op, waar vandaan je een geweldig uitzicht hebt over heel Lima. Daar vandaan zie je inderdaad hoe gigantisch groot deze stad is. Je ziet ook de sloppenwijken en hoe er gebouwd wordt aan nieuwe wegen. Plaza Mayor, La Cathedrale, Convento S Domingo en we herkenden zelfs la Punto. Doodeng vond ik de steile terugweg met het kleine busje, langs de helling, waar hij voor mijn gevoel veel te hard reed.

we stapten uit voor Convento S Domingo en besloten erin te gaan. We konden direct met een groep mee de toren op. Opnieuw een enorm uitzicht over de stad. Ik zal er wat foto's van plaatsen straks. Wat een prachtig klooster. Nog in gebruik, dus we mochten alleen op de begane grond rondlopen, om de monniken niet te storen. Wel konden we in een kelder waar de graftombes van Santa Rosa is. De eerste heilige van Amerika. Ze werd geboren in 1560 en overleed al op 31 jarige leeftijd. Als je dan bedenkt dat Pizarro in 1532 Lima stichtte, dan breidde dit katholicisme wel heel snel uit in Peru. Ook dit klooster werd in de 16e eeuw al gebouwd. De hele wijk is vol imposante Spaanse gebouwen.

terwijl we op een terras uitrustten en wat dronken! vond don in de geweldige Peru gids van Betty een bijzondere restaurant tip. Ik citeer:" centraal Lima L'eau Vive. Dit restaurant wordt gerund door nonnen en alle opbrengsten gaan naar het goede doel. .......... Als toegift zingen de nonen elke avond het Ave Maria."

Dat klonk interessant. Wij op zoek. Onderweg zagen we heel leuk straattheater voor kinderen. Zaterdagavond in Lima, het leek overal feest. In de kerk even naast het restaurant, dat nog gesloten was, gingen we naar binnen en maakten een prachtige trouwdienst mee.

In het restaurant, wat er meer uitzag als een kloostereetzal dus, werden we welkom geheten door moeder overste in het Frans. Zoals ze al zei, geen probleem, tous les hollandais parlent le Français. We aten heerlijk, vooraf een salade met avocado en kaas, dan zalmforel en een fruitsalade toe. En ja, we kregen de tekst van het Ave Maria om mee te zingen. De zusters uit de keuken, de bediening en de moeder overste, samen zongen we het Ave Maria. Wat een sfeertje.

na het eten, vroeg moeder overste een van de zusters om met ons mee te lopen om een taxi aan te houden. Voor 20 sol waren we weer thuis. Wat een bijzondere dag weer.